۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۴۲

چند خبر از سینما

مردم ژاپن به تماشای «شیار 143» نشستند/ معرفی داوران بخش عکس جشنواره «یاس»

مردم ژاپن به تماشای «شیار 143» نشستند/ معرفی داوران بخش عکس جشنواره «یاس»

ارسال بیش از 300 اثر به جشنواره فیلم رضوی، معرفی داوران بخش عکس، پوستر و آنونس جشنواره «یاس» و اکران فیلم «شیار 143» در سالگرد بمباران هیروشیما در این شهر از جمله رویدادهای سینمایی امروز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا دهبیدی‌پور دبیر نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی گفت: سال گذشته این جشنواره در سه بخش داستانی، مستند بلند و مستند کوتاه برگزار شد که در نهمین دوره بخش های سبک زندگی رضوی و احادیث نیز به آن اضافه شد.

 وی به صدرنشینان این جشنواره از نظر تعداد آثار ارسالی اشاره و اظهار کرد: در این دوره استان تهران با 59 اثر، استان یزد با 56 اثر و استان خراسان رضوی با 48 فیلم به ترتیب رتبه اول تا سوم را از لحاظ تعداد آثار به خود اختصاص داده اند.

دبیر جشنواره فیلم رضوی با اشاره به فیلم‌های رسیده در بخش‌های مختلف جشنواره بیان کرد: در مجموع در بخش اصلی داستانی رضوی 65 اثر، در بخش سبک زندگی رضوی 81 اثر و در بخش احادیث داستانی تعداد 23 فیلم به جشنواره ارسال شده است. همچنین در بخش اصلی مستند 95 فیلم و دربخش سبک زندگی رضوی 36 اثر و در بخش احادیث 4 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی اضافه شدن بخش سبک زندگی در این دوره را باعث بالا بردن سطح کیفی جشنواره دانست و گفت: خوشبختانه امسال کیفیت آثار نسبت به دوره های قبل در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که سبب شده این جشنواره به معنای واقعی در سطح ملی برگزار شود.

دهبیدی پور در پایان خاطر نشان کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره سراسری مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد پنجم مرداد93 به پایان رسید و از صبح  13 مرداد، هیئت انتخاب، بازبینی فیلم ها را آغاز کرده است.

فیلم های ویدئویی می توانند بازار ملی و بین‌المللی خوبی داشته باشند

کارگردان انیمیشن «تهران 1500»  گفت: امسال به عنوان داور در جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس حضور دارم و تاکنون 20 فیلم بلند انیمیشن دیده‌ام که تقریبا از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

داور بخش پويانمايي اين دوره از جشنواره در ادامه با اشاره به حضور فیلم‌های ویدئویی در جشنواره فیلم‌های سینمایی افزود: اینکه فیلم های ویدئویی از فیلم های بلند سینمایی جدا شدند قابل توجه بوده چرا که ساختار این دو با هم تفاوت زیادی دارند و نباید در یک جشنواره و با هم مقایسه و داوری شوند و حتی رقابت داشته باشند.

این کارگردان درباره بازار فیلم های ویدئویی نیز گفت: سالها است که از تولیدات سینمایی می گذرد اما بازاری برای این نوع فیلم ها نداریم اما با توجه به مخاطب زیادی که فیلم های ویدئویی در ایران و خارج از کشور دارد با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح می توان بازار مناسبی برای این نوع فیلم ها در داخل و خارج داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها تولیدات ویدئویی آنقدر از کیفیت بالایی برخورداراست که با تولیدات سینمایی برابری می کند اما در کشور ما چنین نیست و زمانی که صحبت از فیلم های نمایش خانگی می شود تصورها بر فیلم های بی کیفیت و ارزان است به همین دلیل این فیلم ها بازار مناسبی  در داخل و خارج ندارند. بنابراین باید ابتدا سطح کیفی این نوع فیلم ها را بالا برد تا بتوانیم روی بازارهای جهانی آن کار بیشتری انجام دهیم.

معرفی داوران بخش عکس، پوستر و آنونس جشنواره یاس

با پایان اعلام فراخوان 644 اثر در سه بخش عکس، پوستر و تیزر و آنونس ارسال شده است.

امیر اثباتی، محمد فوقانی، سیامک زمردی مطلق، بهزاد خورشیدی و آرش معیریان در این دوره از جشنواره فیلم یاس، داوری آثار را برعهده دارند.

بعد از داوری این آثار، در بخش عکس فیلم نفرات اول تا سوم معرفی خواهند شد و در بخش پوستر و آنونس فیلم نیز نفرات اول و دوم هر بخش توسط هیات داوران جشنواره معرفی می‌شوند.

دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی تهران (یاس) اول تا ششم شهریور ماه سال جاری برگزار می شود.

مردم ژاپن به تماشای «شیار 143» نشستند

فیلم سینمایی «شیار 143» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار ششم آگوست همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در سالن هات کوزای این شهر برای مردم ژاپن و برخی از مسئولان این کشور به نمایش در آمد.

مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و گرامیداشت یاد قربانیان آن روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور کشور ژاپن و چند تن دیگر از مسئولان این کشور و هنرمندانی از ایران و سراسر کشورهای جهان برگزار شد. در حاشیه  این مراسم فیلمسازان صلح طلب به ساخت درناهای کاغذی که در فرهنگ ژاپنی به عنوان نماد صلح شناخته شده است، همت گماشتند. این مراسم تا ظهر روز چهارشنبه به طول انجامید و عصر همان روز فیلم سینمایی «شیار 143» ویژه مردم ژاپن و صلح طلبان اکران شد.

نکته جالب توجه در جریان این نمایش فیلم واکنش ها و گریه مردم ژاپن بعد از اکران این اثر بود که نشان می داد با مفاهیم آن ارتباط برقرار کرده بودند. 

بعد از نمایش فیلم نرگس آبیار نویسنده و کارگردان «شیار 143» با قرائت متنی ضمن ابراز همدردی با مردم ژاپن در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما گفت: کرامت انسانی بر این پایه استوار است که جان انسان ها را ارزشمند بشماریم. حتی به بهای از دست دادن جان خود و هستند انسان هایی که جان خود را فدای جان انسان های دیگر کرده تا تفاوت انسان با دیگر مخلوقات عالم نمایان باشد.

وی با اشاره به جنایت های اخیر رژیم اشغالگر قدس در غزه ادامه داد: در مقابل در همین دنیا و در برابر دیدگان ما کسانی هم هستند که حیات خود را با ستاندن جان انسان ها و کودکان بی گناه غزه پیوند زده اند و با این فکر باطل به گستردگی جغرافیایی خود می اندیشند. آن ها نمی دانند که برای ماندگاری باید بر دل ها حکومت کنند نه زمین ها و این شهرک ها و خانه هایی که بر روی زمین های آغشته به خون مردمان مظلوم فلسطین بنا می کنند، هیچ گاه محل امنی نبوده و نخواهد بود و هرکس در آن سکنی گزیند، خواب آرامی را تجربه نخواهد کرد.

کد خبر 2345650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha